Met het oog op het verduurzaming wordt elektrisch rijden steeds populairder. De afgelopen jaren is er dan ook een zeer sterke groei in het aantal verkochte elektrische auto’s. Door de vele subsidies, de hoogste laadpaaldichtheid ter wereld en een breed scala aan opties is het bijna nergens zo eenvoudig en aantrekkelijk om over te stappen op elektrisch rijden als in Nederland. Toch is de drempel voor particulieren nog steeds erg hoog om over te stappen naar elektrische modellen. Waarom? Dit komt simpelweg omdat de prijs te hoog is. Echter staat er in 2021 positief nieuws aan de horizon en gaat hier verandering in komen. Coen van Wallbox Discounter legt uit.

Elektrisch rijden in het lagere segment onder €20.000 euro? Ontdek de nieuwe Dacia Spring!

Een paar jaar geleden was dit onmogelijk, maar dit jaar gaat Dacia – het Roemeense dochterbedrijf van Renault – een elektrische auto introduceren met een heel aantrekkelijk prijskaartje. De Dacia Spring bevat 44 paardenkrachten met een snelheid van 125 kilometer per uur. Dacia spreekt zelf al van ‘’De voordeligste nieuwe elektrische auto die je straks kunt kopen in Europa’’. Door de verlengde garantie, nieuwere techniek en het relatief zeer goedkope prijskaartje is dit model een zeer aantrekkelijk alternatief voor de bestaande modellen zoals de Nissan Leaf en Renault Zoë.

Drie grote ontwikkelingen in het midden segment:

1) De opkomst van 800 Volt modellen

Door de steeds geavanceerdere technieken is het nu ook mogelijk om elektrische voertuigen te introduceren met een 800 Volt-systeem! Dit 800 Volt-systeem heeft zelfs het dubbele vermogen dan wat de meeste huidige elektrische voertuigen momenteel hanteren. Dit zorgt er voornamelijk voor dat het snel laden veel sneller gaat. Momenteel duurt het voor elektrische voertuigen gemiddeld 3 kwartier om tot 80% acculading te komen, met dit nieuwe 800-Volt Systeem wordt het mogelijk om dit al in een kwartier te realiseren! Dit is een zeer grote verandering in de markt en hierdoor zal de dynamiek op de markt gaan veranderen waarbij Koreaanse modellen waarschijnlijk een voorsprong gaan hebben op Europese modellen de komende tijd.

2) De definitieve doorbraak van elektrische alternatieven uit China

China is grote stappen aan het zetten om de grootste economie te worden wereldwijd, dit is op de elektrische markt niet anders. Momenteel is er één Chinees model verkrijgbaar op de markt, namelijk de: Airways U5. Volgend jaar gaan hier veel modellen bijkomen zoals de gloednieuwe: Xpeng G3, Byton M-Byte en de Lynk&Co 01. Vooral het laatstgenoemde model is erg interessant aangezien hier een innovatieve verkooptechniek geïntroduceerd gaat worden. Het wordt mogelijk om een flexibel maand abonnement te nemen dat maandelijks opgezegd kan worden. Dit is natuurlijk een grote verandering die de markt kan gaan veranderen, er wordt dan ook verwacht dat zulke deeltijd abonnementen in grote toenemende mate geïntroduceerd zullen worden op de huidige markt.

3) Een forste toename van elektrische middenklasse modellen

Omdat de markt nog in de kinderschoenen staat ruiken de meeste fabrikanten kansen om de elektrische markt te betreden. Vrijwel elk automerk heeft of brengt een elektrisch model op de markt. Ook komen er van de huidige modellen steeds vaker elektrische varianten op de markt waarbij elk merk zijn eigen onderscheidende technieken gebruikt. Opvallend is dat de meeste nieuwe modellen momenteel kleinere modellen zijn waarbij de nieuwere modellen richting SUV modellen gaan.

Een indrukwekkende nieuwe actieradius in het hogere segment

Het hoge segment kan natuurlijk niet achterblijven omtrent snelle veranderingen die plaatsvinden in de markt. Zoals verwacht zijn de reikwijdtes in het hoogste segment het grootst. Echter gaan de fabrikanten daar dit jaar nog een schepje bij op doen. Waar eindgebruikers nu al zeer tevreden mogen zijn met een actieradius van 500 kilometer belooft Mercedes dat het nieuwe topmodel de EQS meer dan 700 kilometer haalt. Ditzelfde geldt voor Tesla’s nieuwste model: de Model S Long Range Plus. Een van de concurrenten van Tesla is een nieuwe speler op de markt genoemd ‘’Lucid Motors’’. Lucid Motors belooft zelfs dat het met hun nieuwe model mogelijk wordt om 832 kilometer te kunnen rijden per acculading! Dit is een revolutionaire ontwikkeling die elektrisch rijden zal gaan veranderen.

Door deze grote veranderingen in de markt wordt het voor de Nederlandse particulier steeds interessanter om te overwegen om elektrisch te gaan rijden. Uiteindelijk is de particulier nog steeds goedkoper uit met diesel- en benzineauto’s, maar dit gat wordt met het jaar verkleint. Tel daar ook bij op dat, door toegenomen productie, laadpalen ook steeds goedkoper worden. Met het oog op de steeds toenemende keuze en goedkopere modellen wordt het dit jaar een goed moment voor particulieren in Nederland om in te stappen op de elektrische markt!

2021: Het jaar om elektrisch te gaan rijden voor particulieren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *